vrijdag 27 mei 2011

Dag 37 Orsières - Bourg-Saint-Pierre

27/05/2011 dagtrip: 15 km totaal: 936 km.
Gisterenavond is het beginnen regenen, geen zware stortbuien, maar zo nu en dan een gezapige bui. Ik werd vanmorgen vroeg wakker en moest naar buiten om naar het toilet te gaan. Dan kon ik me zo goed klaar maken om te vertrekken. Na een ontbijt dat bestond uit enkele Princekoekjes met een slok water vertrok ik om 7.30 uur. Mijn bedoeling was ergens een kop koffie te drinken onderweg maar vond niets open. Het was zeer grijs bewolkt en er viel constant een miezerige regen. Onmiddellijk ging de weg in stijgende lijn en al vlug begon ik te transpireren onder mijn regenvest. Toen ik onderweg in Dranse een bar opmerkte dacht ik meteen mijn welverdiend kopje koffie gevonden te hebben. De bar was gesloten wegens jaarlijkse vakantie. Dus maar weer verder en even een slok water uit mijn drinkzak... Spijtig van het slechte weer want het is hier anders wel adembenemend mooi. Toen ik om iets na 11 uur al in Bourg-Saint-Pierre arriveerde was het eerste wat ik zag een gesloten auberge wegens vakantie, de volgende auberge idem... Ik had in mijn gids nog een mogelijkheid gezien en vond na even zoeken "Maison Saint-Pierre". Er was niemand aanwezig maar er hing een briefje met een telefoonnummer van de contactpersoon. Wegens geen bereik met mijn gsm kon ik deze ook niet bereiken. Ik klopte aan bij de buren voor hulp en werd prompt binnengevraagd, op een heerlijk tas koffie en brood en kaas getracteeerd. Ze belden voor mij de verantwoordelijke van de gite en deze zei dat ik mij alvast mocht installeren. Toen ik aan de vriendelijke zussen Catherine en Marie-Christine, vroeg waar ik mij kon bevoorraden of iets gaan eten werd ik meteen uitgenodigd om met hen mee te eten. Marie-Christine had heerlijke kip met rijst klaargemaakt op Afrikaanse wijze. Het was een gezellig en hartverwarmend etentje samen met buurvrouw Anne-Marie en een fruitig wijntje. De gite is dik in orde: er is alles wat een pelgrim zich wensen kan, zelfs warme douche. Plaats voor 80 man, voor mij alleen. En Catherine nodigde me ook al uit voor het ontbijt, morgen vroeg geen Princekoekjes dus...

Hier soir il a commencé à peuvoir, pas des torrents d'eau mais une bonne averse. J'étais réveillé assez tôt et devais sortir pour aller aux toilettes. Je me suis apprêté à partir. Après une peit déjeuner frugal de quelques biscuits et une gorgée d'eau je suis parti à 7.30 h. J'avais l'intention de boire une tasse de café en route mais tout était fermé. Le ciel était gris et il pleuvinait. La route montait fort et ue me suis aussitot mis à transpirer sous mon imper. Arrivé à Dranse mon regard fut attiré par un bar et j'espérais pouvoir y déguster ma tasse de café bien méritée. Le bar était fermé pour cause de vacances annuelles. Il ne me restait qu'à continuer ma route et boire une gorgée d'eau à ma gourde. Dommage que le temp est si mauvais car les payasages sont admirables. Arrivé vers 11 h à Bourg-Saint-Pierre la première chose que jai aperçu était une auberge fermée, la seconde l'était également.... J'avais vu dans mon guide encore une autre possibilité "La Maison Saint-Pierre" et j'y suis arrivé après avoir cherché. Il n'y avait personne mais un billet indiquait le numéro de téléphone de la personne à contacter. Pas de réseau donc impossible de téléphoner. J'ai frappé à la porte des voisins qui m'ont invité à entrer et m'ont offert la tasse de café à laquelle j'aspirais tellement et du pain avec du fromage. Ils ont contacté le responsable du gîte qui m'a permis de m'installer immédiatement. Lorsque j'ai demandé aux gentilles soeurs Catherine et Marie-Christine où je pouvais faire des provisions ou éventuellement aller manger elles m'ont aimablement invité à partager leur repas. Marie-Christine avait préparé un délicieux poulet au riz à la façon africaine. Ce fut un chaleureux repas en compagtnie de la voisine Anne-Marie accompagné d'un vin fruité. Le gîte est complètement en ordre avec douche et eau chaude pour accueillir 80 pélérins et je suis seul. Catherine m'a également prillé de prendre le petit déjeuner avec elle donc demain pas de biscuits...