donderdag 19 mei 2011

Dag 29 Ouhans - Pontarlier

19/05/2011 dagtrip: 17km Totaal 736 km.
Eindelijk beschik nog eens over deftige wifi. Gisteren was ik helemaal van de kaart: weinig geslapen de vorige nacht en dan nog half geradbraakt en dan 2 dagen weinig gegeten en zeker geen gezonde voeding zoals het hoort. Het hotelverblijf heeft me er echt weer bovenop geholpen! Na aankomst gedoucht en een beetje geslapen en 's avonds een heerlijke maaltijd met een karafje wijn, moet een pelgrim nog meer hebben om op zijn positieve te komen? Vanmorgen na het ontbijt onmiddellijk op stap, ik had slechts een 17 km te doen naar Pontarlier, waar ik in de Jeugdherberg een plaats had gereserveerd. Het onthaal is echter gesloten tussen 12 en 17.30uur, dus wou ik voor 12 uur aankomen om een rustige namiddag zonder rugzak te hebben. Ik denk er over om hier eens rond te kijken of ik me geen opblaasbaar slaapmatje kan aanschaffen, ik wil geen tweede nacht meer meemaken zoals deze in Etalans. Ondertussen is het landschap al sterk veranderd: in de weiden lopen de koeien met een bel zoals meestal in de bergen. De heuvels worden al meer bergen en het gras is hier heerlijk groen en met veel weidebloemen bezaait. Morgen trek ik Zwitserland binnen en als alles goed zit sta ik volgende week voor de grote uitdaging: de overtocht over de Grand-Sint-Bernard,wat tevens ook zou betekenen dat ik over de helft van mijn tocht ben. En dan is het altijd maar naar beneden... Ahum! Enfin à nouveau disponible sur le site Wifi décent.

Je dispose enfin d'une connexion WiFi convenable. Hier, j'étais complètement à côté de mes pompes: peu dormi la nuit précédente, je me sentais sale et j'avais peu mangé durant deux jours et certainement pas une alimentation très saine. L'hébergement à l'hôtel m'a aidé à vraiment récupérer! À l'arrivée, une bonne douche, une petite sieste et le soir un délicieux repas accompagné d'une carafe de vin de vin, que faut-il de plus à un pélérin pour voir la vie en rose ? Ce matin départ immédiat après le petit déjeuner, je n'avais que 17 km à faire pour atteindre Pontarlier et l'auberge de jeunesse où j'avais réservé une place. La réception est fermée entre 12 et 17h30, donc je voulais arriver avant pour avoir un après-midi paisible, sans avoir à trimbaler mon sac-à-dos. J'envisage de m'acquérir un matelas gonflable car je ne veux plus passer une nuit comme celle que j'ai passé à Étalans. En attendant, le paysage a radicalement changé : dans les pâturages je vois des vaches avec une cloche attachée au cou comme on en voit dans les montagnes. Les collines sont devenues des montagnes et l'herbe est très verte et parsemées de fleurs. Si tout va bien j'entre en Suisse demain et la semaine prochaine c'est le grand défi : le passage du col du Grand Saint-Bernard, ce qui signifie également que je suis arrivé à la moitié de mon pélérinage. Et après le passage du col je n'ai plus qu'a descendre. Hum.... !