woensdag 25 mei 2011

Dag 35 Sint-Maurice - Martigny

25/05/2011 dagtrip: 18 km totaal: 903 km
Korte etappe vandaag, dus moest ik er niet vroeg uit maar de innerlijke klok denkt daar anders over en om 6 uur lag ik klaar wakker. Mezelf gedwongen om te blijven liggen tot 7 uur en om 8 uur stond ik weer op straat. Het is nog steeds mooi weer dus het liep weer als vanzelf. Iets na 12 uur liep ik al het Office de Toerisme binnen om te vragen naar opvangplaatsen voor pelgrims. Men verwees me naar de camping waar men een slaapzaal heeft en men kan er tegen kleine vergoeding slapen en ontbijten. Volgens mijn gids deed ook de parochiale kring aan opvang dus trok ik eerst daar naartoe. Ik kan een slaapplaats krijgen in een huis buiten het stadje maar moet wachten tot 18.15uur, dan brengt men mij daarheen. Ik heb dus heel de namiddag om door de stad te flaneren en ga nog maar eens op zoek naar een buitensportzaak. Ik vond uiteindelijk exact wat ik zocht een lichtgewicht opblaasmatje zodat ik niet meer op de grond hoef te slapen als er eens geen bed beschikbaar is. Ik ben er bijna zeker van dat ik het nu niet meer nodig zal hebben... Nadat ik in Besancon afscheid nam van Georges, ben ik nog geen andere pelgrims tegen gekomen. Men zei me gisteren in de Abdij van Saint-Maurice dat er de vorige nacht 2 vrouwen hadden overnacht die ook op weg waren naar Rome. Mogelijks zie ik hen onderweg nog ergens.
Vervolg: om 18.15 stond ik dus terug aan de paroise en ik ontmoet daar opnieuw een Amerikaan. Hij vertrok van uit Siena en gaat naar Compostela, dat is zowat de tegenover gestelde weg die ik moet volgen naar Rome. Père Raphael bracht me met de auto naar een prachtig studiotje even buiten Martigny(morgen 2 km minder lopen). Het is prachtig ingericht en is geloof ik eigenlijk zijn eigen studio die hij momenteel niet gebruikt omdat hij in de pastorie woont met een aantal andere geestelijken.

L'étape d'aujourd'hui sera très courte et j'aurais pu faire la grasse mâtinée mais mon horloge biologique en a décidé autrement et j'étais déja réveillé à 6.00 h. Je me suis forcé à rester au lit jusqu'à 7.00 h et à 8.00 h j'étais déja en route. Le temps est au beau fixe et tout c'est déroulé comme sur des rooulettes. Juste avant midi je suis arrivé à l'Office de Tourisme pour me renseigner sur les possibilité de logement pour pélérins. Ils m'ont indiqué un camping qui posssède un dortoir et où je pourrais dormir et prendre le petit déjeuner moyennant une modique somme. Selon mon guide le cercle paroissial offre le même service et je m'y suis rendu en premier. Je peux obtenir un lit dans une maison en dehors de la ville, mais dois attendre 18.15 h et ils m'y conduiront. J'ai donc toute l'après-midi à ma disposition pour flaner en ville. J'en profite pour une fois de plus aller à la recherche d'un magasin de sport et j'ai finalement déniché exactement ce que je cherchais un matelas gonflable extra léger. Je ne dormirai plus à la dure si aucun lit n'est disponible. Je suis pratiquement persuadé que je n'en aurai plus besoin ... Après avoir quitté Georges à Besançon, je n'ai plus rencontré d'autres pèlerins. Ils m'ont raconté hier à l'abbaye de Saint-Maurice que les nuit précédente 2 dames également en route vers Rome y avaient logé et peut-être que nos routes se croiseront dans les prochains jours
Suite: J'étais de retour à la paroisse à 18.15 et ai fait la connaissance d'un autre américain. Il est parti de Sienne et est en route vers Compostelle, c'est pratiquement le chemin inverse que je dois suivre pour arriver à Rome. Le Père Raphaël m'a accompagné en voiture jusqu'à un magnifique petit studio juste en dehors de Martigny (ce qui fait 2 km de moihns à marcher). Il est magnifiquement agencé et je suppose que c'est son propre studio qu'il n'utilise momentannément pas car il séjourne au presbytère en compagnie d'autres prêtres.