vrijdag 24 juni 2011

Dag 65 Gambassi - San Gimignano

24/06/2011 dagtrip: 15 km totaal: 1672 km.
Het is al een gewoonte geworden, om 5uur opstaan om zo vroeg mogelijk te vertrekken. De afstand naar San Giminiano was nu echter zo kort dat ik om 9.30u al op de Piazza S.Agostino rondliep. Ik was gelukkig dat ik toch al een kamer in de abdij toegewezen kreeg zodat ik me kon verfrissen en niet een halve dag met de rugzak moest rondhotsen. San Giminiano is ook een zeer toeristische stad met veel bezienswaardigheden waaronder o.a. de Duomo. Gisteren verbleef ik in een nieuwe Ostello, nog geen maand open. Het is een gerestaureerde pastorie even voor Gambassi Terme en stond niet in mijn gids vermeld. Er was niemand aanwezig en ik moest telefoneren om mijn aanwezigheid te melden. Groot was mijn verwondering toen een heel elegant geklede vrouw me een rondleiding kwam geven en een kamer toewees. Het leek wel een luxehotel met een mooie badkamer op de kamer. Zoveel was ik niet meer gewoon. De dame sprak geen enkele andere taal, dus ik moest wel al mijn kennis Italiaans boven halen. 's Avonds serveerde diezelfde dame echter in heel gewone kledij het avondmaal dat zijzelf dan ook nog had bereid. Ik was heel alleen als pelgrim en Anna vroeg of zij en haar man met mij mochten meeeten in het eetzaaltje. Even later kwamen de tongen dan echt los. Zij is eigenlijk architecte en begeleidde geheel het restauratieproject van dit prachtige gebouw. Ze richtte ook een fonds op om dit alles te bekostigen en zorgt, momenteel althans, voor de pelgrimopvang en het onderhoud. Een muur van het reftertje was door een vriend van haar versierd met een prachtige muurschildering van een bijbels tafereel. Zo zie je maar dat er nog mensen zijn die met hart en ziel voor iets leven

Celà devient une habitude : lever très matinal à 5.00 heures pour me mettre en route le plus tôt possible. La distance pour atteindre San Geminiano n'était que de 15 km ce qui résulta que j'étais déja arrivé à 9 heures sur la Piaza San Agostino. J'étais heureux d'avoir une chambre dans l'abbaye ce qui m'a permis de me rafraîchir et d'éviter de me ballader toute la journée avec mon sac-à-dos. San Geminiano est une cité très touristique avec beaucoup de centres d'intérêt dont le "Dôme". Hier j'ai passé la nuit dans un "Ostello" à peine ouvert depuis un mois. C'est un ancien presbytère juste avant Gambassi Terme et il n'était pas mentionné dans mon guide. Il n'y vait personne et j'ai du téléphoner pour m'annoncer. Grand fut mon étonnement quand une dame très élégante m'a fait visiter les lieux et m'a octroyé une chambre. Celle-ci ressemblait à une chambre avec salle de bain dans un hôtel de luxe. Je n'avais plus l'habitude de ce genre d'établissement. La dame ne parlait que l'italien et j'ai du m'efforcer de parler la langue de Dante. Le soir la dame cette fois en tenue ordinaire m'a servi un repas qu'elle avait préparé. J'étais le seul pélérin et Anna m'a demandé si elle et son mari pouvaient diner en ma compagnie dans la petite salle à manger. Tout en mangeant les langues se sont déliées. En fait elle est architecte et a supervisé toute la rénovation de cet ancien bâtiment. Elle a également érigé une fondation servant à couvrir les frais et s'occupe pour l'instant de l'accueil des pélérins et de l'entretien. Un des murs du réfectoire était orné d'une fresque peinte par un de ses amis et représentait une scène biblique. Ceci est l'évidence que des gens vont encore de nos jours jusqu'au bout de leur passion.